Annons
Annons



Annons

Gästbloggare!


Här kommer ett inlägg från Malin som gästbloggar idag. Hon skrev ett otroligt bra inlägg i kommentatorsfältet och jag med flera blev berörda av hennes skrivsätt. Plats för Malin!!!


Din tid – Ditt liv – Ditt ansvar.

Alla dessa undanflykter och ursäkter.
Jag har inte tid, jag har barn, jag jobbar, jag är sjuk, jag är ensamstående, jag har vänner som jag ska hinna träffa. 
Det är ditt ansvar att vara rädd om dig och ta hand om dig själv.
Ditt ansvar att göra det bästa du kan för att må bra så att du kan få ett långt och meningsfullt liv.
Det är ditt liv ffs!
Dina vänner, familj, barn har väl det mycket trevligare med dig när du mår bra?
Det är väl även ditt ansvar att vara en god förebild? Visa att motion och rörelse är något av det viktigaste människokroppen behöver för att fungera?

Vem är då jag som tycker alla dessa saker?
Jag heter Malin Johansson, är en 28 årig  Skånetös från Helsingborg som har fått äran att gästblogga , uttrycka mig, ordbajsa, ja kallade vad du vill, här hos Charlotte. Tack för det!

bild 1

Jag vet hur nära till hands dessa ursäkter är. Jag jobbar mer än 100 %, har två små underbaringar, en man som har ett tidskrävande jobb, massa härliga vänner som jag vill hinna umgås med. 
Men en dag slog det mig.
Det är ju inte dem som behöver leva med mig själv när jag är trött, sliten, ont i kroppen, inte orkar ngt och har trivselkilo.
Det är ju jag som ska stå och möta min spegelbild, både psykiskt och fysiskt, och veta att jag gör allt för att vara precis den jag vill vara.
Alla är ju olika ( det är bra) och alla vill nå olika mål. Men alla har vi nog en gemensam nämnare – att vi vill vara lyckliga och må bra.

För mig är träning en stor ingrediens till mitt välbefinnande.
För det första gillar jag inte mig själv som en inbakad kanelsnäcka (dock gillar jag att båda baka dem och trycka in några i näbbet) men de största anledningarna är att jag rensar mina tankar, känner mig starkare, gör ett bättre jobb, orkar busa med barnen och mår bättre i själen.

bild 2

Jag tyckte inte jag heller hade tid, men sitta framför tv:n i två timmar och kolla Desperate Housewifes, Couger Town och Christine hade jag minsann tid med! ( okej CougerTown och Christine får man ju bara inte missa! Vilka lirare, haha. )
Men tycker man inte att man har tiden – TA DIG DEN!
När jag inte jobbar så är jag med mina barn. När ska jag då hinna?
Jo, har man en liten kan man alltid gå ut en powerwalk med vagnen, har man cykelkunniga barn eller under träning av cykeln gör som jag. Sätt på dig löpardojjorna och spring som en galning efter, hållandes i pinnen. När du kör dina barn till träningen, sitt inte bredvid och glo ( för jag menar, hur kul e det femtiofjärde gången man ser samma träning, dans eller annat) utan var ombytt du med. Spring några varv runt fotbollsplanen, simma några längder i motionsbanan i bassängen, fixa ett träningskort på ett gym med barnpass eller vänta tills barnen har lagt sig.
Onej! Allt behöver inte kosta en förmögenhet. Man behöver inte ha en PT för att lyckas.
Jag tränar nästan bara hemma med mig själv. Tycker att det är bäst så. Är min egen Gestapo, kan välja mina egna tider och anpassa efter vad jag är sugen på att göra idag. Ibland kör jag  pilates, ibland löpträning, ibland utflippad Malin-aerobic-afrikansk-shakeyourbooty dans, ibland boxning.
Vet du inte hur man ska göra kanske du kan låna träningsböcker på biblioteket (Charlottes bok, som givetvis jag ska sätta klorna i har ju kommit nu. Så fick jag sagt det med=) ) och ta övningar därifrån?

Musik! Ja, för mig är det superviktigt att ha bra musik i lurarna när jag ska få upp pulsen och svettas. Räcker att jag hör mitt eget flås så lockar soffan och dokusåporna mer. Nice musik på en bra ljudnivå.

Kanske ska bestämma dig för att nå ett litet mål?
Jag hade ett par jeans som hade lite för långt mellanrum för att kunna knäppas. Försökte skylla på min man att det var ju rent ut sagt elakt och torktumla dem, men den fick jag ju äta upp…
Tränade i ett lugnt tempo 3-4 ggr i veckan och när jag prövade dem första gången efter 2 månader så gled de på. HALLELUJA BABY!
Det gjorde mig så eggad på att fortsätta och jag kände hur jag orkade mycket mer och trivdes med mig själv bättre.

Nu handlar inte detta inlägg om att man måste vara smal och allt vad jag säkert kommer få kastat på mig efter mina uttalande. Utan om att vi måste tänka på våra kroppar och må bra!. 
Det här är heller inget påhopp på dem som inte är igång och rör sig, mer än att jag vill att ni ska veta att det finns tid och en träningsform som just du kan göra.
Kan man inte dansa, kanske man kan springa, kan man inte springa kanske man kan gå, kan man inte gå, kanske man kan styrketräna eller cykla, kan man inte styrketräna eller cykla kanske man kan simma, kan man inte det kanske man kan få hjälp från sin sjukgymnast?
Finns nästan alltid något sätt att aktivera kroppen på. Ät bra, sov gott, rör på dig och håll sinnena i trim säger en liten ko som heter Kalvin på några mejeriprodukter och jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Hoppas att det peppar och att man just – TAR SIG TIDEN. Det är du värd.

Till helgen ska jag åka till Barcelona med min man för att fira vår 5-åriga bröllopsdag. Man har så mycket att vara tacksam för.
Ja, alla har faktiskt något att vara tacksamma för. Barn, föräldrar, syskon, vänner, jobb, utbildning, hus, pengar, hälsa, sångröst, skönhet, kropp eller snopp. Bara att välja=)


Peace,  Love and a long happy, healthy life!

Psst… Har inte riktigt förstått det här tjatet om Twilight filmerna och Robert Pattinson…
Men efter påhopp från många håll föll jag för grupptrycket och hyrde dem i helgen.
Det slutade med att jag nu är smygkär i en vampyr och tror inte min man är helt bekväm med det – But hey, let a girl dream a little!

bild 4


Over and out // Malin


TAGGAR
46 kommentarer | Translate
OM CHARLOTTE



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://charlotteperrelli.chic.se/jag-och-magnus-don%c2%b4stop/